vrijdag 6 juli 2007

Roma 2007, deel 3, Florence - Rome, een warm slotstuk

12 juni: Florence en later Siena:
Eergisteren uitgebreid door Florence gekeken, ook wel eens leuk maar de fietserij trekt ook. Het mooie weer houdt aan, af en toe een dreigende lucht maar dat kan ook de lucht doen die wij af en toe verspreid(d)en. We zien zowaar kans wat prenten naar de reisgenoten (het thuisfront) te mailen. Het is en blijft een mooie stad maar met het massale toerisme hebben we wat moeite.

Gisteren voorspoedig naar Siena afgedaald (68 km), na natuurlijk eerst een keer of drie te hebben geklommen. Jammer dat zoveel verkeer op de straten is, we vinden het best gevaarlijk hier.

Iets bijzonders gebeurd? Ja eigenlijk wel, uit het regelmatig sms contact met onze ook-reizende-dorpsgenoten Gerrit en Diny bleek dat als we het goed plannen er nog een kort treffen in zit ook. Da's gelukt, vanochtend, kort voor hun vertrek.
Je weet niet half hoe fijn het is om ook eens uit andermans mond te vernemen dat zij het fietsen en wegvinden ook maar moeilijk vinden. Immers je gaat aan je eigen waarnemingen en vermogens twijfelen en dit helpt dan geweldig.

Nu te Siena weer een korte rustpauze. Even wennen aan de cultuur in de jeugdherberg - ja hoor we voelen ons er al weer thuis - en de overgang meemaken naar een stedelijke en toeristische omgeving. De camping is overigens gesloten, een ons tegemoet reizende NL-er wees ons daar op, iets dat anderen beslist niet steeds wordt verteld.
Zo kwam er een echtpaar met baby, ook op de fiets, diep in de avond aan in de jeugdherberg nadat ze eerst zelf moesten vaststellen dat de camping niet meer open is. Het staalt je wel, dergelijke ervaringen maar of je ook op zit te wachten...

Het plaatsje Siena hier is prachtig en dat vinden wij niet alleen. Tot onze verassing zijn de prijzen niet buitensporig veel hoger maar dat blijkt men te compenseren met de hoeveelheden, we hebben ondanks de uitgebreide lunch al weer behoorlijk trek. Al het moois hier is nu niet te tonen maar onderaan staan toch nog enkele prenten.

16 juni, te Assisi na 2042 km weer even bijpraten...
We verlieten Siena door een schitterend gebied, le Crete, als we ons goed herinneren. De prenten laten zien wat we zelfs in de Extremadura in Spanje niet tegen kwamen: een geweldige leegte die je ruimte schept, zalig!

Er werd flink geklommen maar dan heb je ook wat... Het avondeten in Sinalinga lieten we ons goed smaken.

Volgende dag gaf ons muesli-ontbijt ons vleugels - de standaard ontbijten hier zijn mislukte lekkermakertjes - op naar Cortona. Moet je echt zien, maar de fiets lekker beneden gelaten en boven fijn naar de kapper. Heerlijk is dat met al die warmte om ons heen.

We gaan slapen in een camping aan het Trasimenomeer, heerlijk in je tent met schitterend vogelgezang. Volgens insiders zijn het vinken maar de nachtegaal laat zich ook zo horen maar omdat ie voortreffelijk een vink kan nadoen, hoor je het verschil niet. Een vorm van horend doof zijn, net als ziende blind.

Volgende dag komen we in Perugia terecht en fietsen in een maalstroom van verkeer helemaal naar boven. Het was de moeite waard maar dit moet je er eigenlijk niet even bij doen.
De afdaling werd een serieuze zoektocht want vergissen komt je duur te staan. Verder naar Assisi was het feestelijk, temeer daar Marleen (ons levend backoffice) ons er een slaapadres had ge-sms-ed. Dat vonden we zowaar en het blijkt passend en goedkoop.
Water is op dit slaapadres wat schaars, lastig met wassen maar dat doet de Franciscaanse gedachte goed.
We worden verrast met de ontdekking dat zondag de paus hier komt. Jammer voor Gerrit en Diny, die zijn net te Rome gearriveerd, maar de goedheilig man komt zomaar naar ons toe. Waar hebben we het aan verdiend?
Er blijkt ook een keerzijde: om veiligheidsredenen en ter voorbereiding op het bezoek worden de meeste kerken gesloten (na eerst teruggestuurd te zijn vanwege te korte broeken). Dus morgen (zondag) naar de H.Mis, we hebben al kaartjes gehaald...
Rest ons nu uit te roepen: Vrede en alle goeds (vrij vertaald van de vele tegeltjes, maar niet minder gemeend)
Groetjes, Thea en Thomas

17 juni, NO PAPA:
Sommigen van jullie hebben meegekeken, op de TV, naar het pausbezoek in Asissi. Je zag dan waarschijnlijk meer dan wij maar dat zit er wel vaker in als je er met de neus kort op staat.
Eigenlijk hebben de paus helemaal niet gezien, we zaten boven - op het bovenplein - want ondanks dat je daar ook kaartjes voor moest halen gaf het slechts uitzicht op een groot TV scherm en NO PAPA. Het was toen al aangenaam warm en na een uur of 2 vonden we het eigenlijk wel best. Keurig de mis uitgezeten en gelunchd want op een een inmiddels lege maag moet je niet gaan fietsen.

Je begrijpt dat we inmiddels verder zijn, wel 16 km, in Foligno waar ze een schitterende jeugdherberg hebben met gratis internet. Eigenlijk zijn we wel blij dat we het mooie Assisi achter ons hebben, het was niet leuk om veel kerken gesloten te vinden, de drukte van de massa is ook niet echt aantrekkelijk.
Onderweg, na 10 km, hebben we op een rustig plekje maar eens snel een grondzeil onder een boompje uitgerold en daarop een dutje gedaan, de ouwetjes waren er aan toe. Zo wordt zondag toch nog een rustdag. Verder eigenlijk geen nieuws, we gaan nog een dag of 3 - 4 door en hopen dan Rome te bereiken.

23 juni, bij Rome:
Zo, dat zit er op! Het was met het reisje wel zeg, het zal nog lang nagalmen.
Nu in Rome vanaf een camping aan het Lago di Bracciano met een bus+treinverbinding maar voor de volledigheid hebben we dat gisteren toch nog maar eerst met de fiets gedaan (82 km vv).
Al met al hebben 2298 km per fiets tot Rome gereden.
Nu lummelen we nog wat in Rome om dan over een paar dagen per trein naar Pisa te geraken van waaruit we hopen te vliegen op donderdag 28 juni naar Eindhoven. Da's pas luxe die we overigens stevig beginnen te waarderen.
Jullie merken dat we al een beetje aan het afronden zijn, de foto's en zo zullen op termijn wel het een en ander laten oprispen maar voor nu is het wel even genoeg geweest.
Kom, we gaan eens zien of we weer naar huis komen, lees camping, om het Romeinse stof en de bijbehorende herrie en de hitte van ons af te schudden.
Thuis wacht ons het droeve bericht dat Piet van Gelder, super van Maliskamp, er mee ophoudt. Dat is geen ingreep op wereldschaal, zo is alles betrekkelijk... maar toch.

We hopen jullie niet al te zeer te hebben vermoeid met prietpraat, dat moet je anders maar gewoon ook terug doen.
Groetjes en tot nader, waar dan ook, Thea en Thomas

28 juni, Pisa:
Laten we inmiddels in Pisa zitten! Ja hier rijden de treinen min of meer op tijd. Komt vast van de stakingen verleden week, dan laad je de accu immers weer op en mag je niet veel meer mis doen.
Dank voor de lieve thuisreiswensen, we hebben er alle vertrouwen in dat RyanAir ons morgen in Eindhoven zachtkens neer gaat zetten waarna we ons even mogen laven aan de zoete bronnen bij onze Borre en Lucia. Wat een vooruitzicht, heerlijk.
Hier in Pisa staat er van alles scheef, dat is goed zo, ze willen het immers graag zo houden. Brengt veel volk op de been en geeft dit provinciale universiteitsstadje een merkwaardige impuls. Nu we zowel gisterenavond als vanmiddag met succes de touristiche vreettenten hebben ontweken en het weer hier aangenaam is, komen we langzaam weer wat op adem. Wat een temperaturen daarginds in Rome! Als ik een huwelijksreis daarheen ging maken, stelde ik de feestelijkheden beslist uit tot midden in de winter.
Ons verblijf op de camping is aangenaam, qua comfort en op 800 m van "de toren". Beter dan de jeugdherberg van Pisa die een verlaten indruk maakte, zonder openingstijden, en pakweg 2 km verder.

We zijn nog niet aan een nabeschouwing van onze tocht toe maar die houden jullie tegoed, dat is afgesproken.
Graag dus tot ziens, mails of wat dan ook...
Groetjes Thea en Thomas

Zie voor foto's van dit (slot)deel: